Tijdens de 'Heat Tech Day' in Seoul, Zuid-Korea hebben Hyundai en Kia drie nieuwe technologieën geïntroduceerd om de temperatuur in auto's te regelen, wat zowel het comfort van passagiers verhoogt als het energieverbruik vermindert.
Tijdens het evenement presenteerden Hyundai en Kia hun nieuwste onderzoeks- en ontwikkelingsresultaten op het gebied van klimaatbeheersing in voertuigen, een belangrijke factor voor het rijcomfort. Nu auto's steeds meer dienen als mobiele leefruimtes, ontwikkelen beide fabrikanten innovatieve technologieën om aan de veranderende comfortbehoeften van klanten te voldoen.
De nieuwe systemen verbeteren niet alleen het comfort, maar zorgen ook voor een efficiënter energieverbruik. Dit maakt auto's die met deze technologieën zijn uitgerust zuiniger en beter geschikt voor het tijdperk van elektrificatie. De drie gepresenteerde technologieën zijn: Nano Cooling Film, Radiant Heating System en de Metal-Coated Heated Glass.
Nano Cooling Film
In juli 2023 presenteerden Hyundai en Kia deze geavanceerde nanomateriaaltechnologie, die specifiek is ontwikkeld om de temperatuur in auto's aanzienlijk te verminderen. Tijdens tests werden verschillende automodellen uitgerust met de Nano Cooling Film en vergeleken met identieke modellen zonder de film. Bij auto's zonder de film werd een temperatuur van 48,5°C gemeten, terwijl hetzelfde model met de Nano Cooling Film slechts 36,0°C bereikte, een verschil van 12,5°C.
De Nano Cooling Film gaat verder dan traditionele tintfolies door niet alleen infraroodstraling van buiten te blokkeren, maar ook warmte uit het interieur af te voeren. De film bestaat uit drie lagen: twee reflecteren zonlicht, terwijl de derde midden-infraroodgolven uitzendt. Hierdoor kan de temperatuur in de auto met zo'n 12°C worden verlaagd, zonder dat het zicht vermindert. Daarnaast is de film compatibel met bestaande tintfolies.
Radiant Heating System
Hyundai en Kia introduceerden ook het Radiant Heating System, dat met stralingswarmte snel het interieur van de auto opwarmt. Het systeem bevat een element dat binnen drie minuten warmte afgeeft aan de benen van de inzittenden. Dat verhoogt het comfort vrijwel direct.
In combinatie met de bestaande verwarming kan het Radiant Heating System tot 17 procent energie besparen bij het bereiken van de gewenste temperatuur. Bovendien kan dit systeem de actieradius van elektrische auto's in de winter flink vergroten, doordat het systeem het energieverbruik van het klimaatsysteem verlaagt.
Het Radiant Heating System bestaat uit een grote hogetemperatuurfilm die tot 110°C kan opwarmen en is omhuld met een infrarood uitstralende stof die de warmte op een comfortabel niveau houdt. Een veiligheidssysteem voorkomt brandwonden door lichaamscontact te detecteren en direct de temperatuur te verlagen.
Hyundai en Kia zullen het Radiant Heating System in hun toekomstige modellen integreren.
Metal-Coated Heated Glass
Het innovatieve Metal-Coated Heated Glass verwijdert snel ijs en vocht van de vooruit, wat zorgt voor beter zicht en meer veiligheid in winterse omstandigheden dan gewone voorruitverwarming. Dit glas ziet er hetzelfde uit als normaal autoglas en beidt een helder, onvervormd zicht.
Het 48-voltsysteem kan de voorruit binnen vijf minuten volledig ontdooien bij -18°C, wat tot vier keer sneller en ongeveer 10 procent energiezuiniger is dan conventionele airconditioningsystemen. Bovendien blokkeert de metaalcoating op warme dagen minimaal 60 procent van de zonnewarmte, waardoor de behoefte aan koeling in het interieur afneemt en de energie-efficiëntie toeneemt.
Hyundai en Kia hebben patent aangevraagd voor deze technologie in verschillende markten en zijn van plan het te integreren in toekomstige modellen.